Cine câștigă din scumpirea benzinei și motorinei în România, de fapt: unde se duc bani românilor de pe carburant
Românii suferă mult din cauza scumpirilor la carburant, iar acest detaliu economic se reflectă rapid în scumpiri la alimente, servicii și aproape orice altceva. Dacă ai crezut însă că din prețul exagerat al benzinei și motorinei se îmbogățesc mai ales companiile petroliere sau benzinăriile, te înșeli amarnic.
Statul român este principalul beneficiar al scumpirilor pe care le resimțim în fiecare zi la carburanții de la pompă. În consecință, cea mai rapidă și eficientă cale pentru a scădea prețul la benzină și motorină este o decizie a autorităților de reducere fie a accizei pentru combustibil, fie a TVA-ului pentru astfel de produse. Alternativa este plafonarea, dar aceasta ar face mai mult rău decât bine, conform unei analize realizate de AEI (Asociația Energia Inteligentă).
Câți bani intră în buzunarul statului din benzină și motorină
Realitatea din piața de carburant este cât se poate de simplă. Față de aceeași zi din 2021, prețul la pompă este mai mare cu 63%, cu mențiunea că în spatele respectivei creșteri există mai multe aspecte. Creșterea cotațiilor țițeiului cu 64%, creștere cursului valutar leu/dolar cu 14% și, nu în ultimul rând, creșterea cu nu mai puțin de 500% a costurilor de transport maritim al țițeiului în Marea Neagră. Nu a ajutat nici scumpirea asigurărilor pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%. Tot într-un singur an, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, cele de furnizare cu 100%, în timp ce acciza a crescut cu 3%, iar cota TVA percepută de stat ca urmare a creșterii bazei de aplicare s-a dus în sus cu 63%.
„Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situaţie din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situaţia mult mai rea decât ne găsim în prezent şi anume să ajungem în situaţia lipsei efective a carburanţilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea preţului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriaşe pe care le fac în momentul de faţă pentru a găsi soluţii să aducă ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Federaţia Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească”, spun autorii studiului.
Ca un argument în plus pentru faptul că statul român este principalul beneficiar al scumpirilor la carburanți merită să ai în vedere că, doar în 2022, în timp ce benzina s-a scumpit cu 75%, TVA-ul în încasat de autorități a crescut cu 40% față de sumele care erau oricum astronomice. Dacă ne uităm la motorină, situația este similară, TVA încasat mai mare cu 40%, în timp ce cotația motorinei s-a dus în sus cu 80%.
„Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător urmare a scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul”, au atras atenția membrii AEI în raportul din această săptămână.